Posts

Dahulu dan Sekarang

Beberapa isu berkaitan pendidikan telah dibangkitkan bagi perbandingan di antara dahulu dan sekarang. Sebagaimana yang telah kita sedia maklum, dunia pendidikan di negara kita telah membangun dengan begitu pesat sekali. Ada yang mengatakan guru-guru masa kini adalah lebih komited dan dedikasi berbanding dengan guru-guru sebelum 1990. Saya akan membincang mengenai beberapa perkara yang berkaitan sekadar untuk sama-sama kita renungkan. Antara hujah yang dikemukakan adalah:- 1. Peratus keciciran murid. Salah satu daripada objektif Penyata Razak adalah mengadakan peluang pendidikan untuk semua. Dalam plan perancangan DEB 1970 - 1990 salah satu daripada objektifnya adalah untuk merapatkan jurang perbezaan dalam peluang pendidikan di antara Bandar dan Luar Bandar. Akta Pendidikan 1996 pula memberi penekanan kepada memperluaskan peluang pendidikan dan mewujudkan pendidikan pra sekolah di dalam sistem pendididkan negara. Dengan mengadakan berbagai program pembangunan pendidikan kerajaan tel...

HARI GURU KEMBALI LAGI

Saban tahun apabila tiba tarikh keramat 16 Mei, sibuklah kita memikirkan jenis sambutan yang akan diadakan di peringkat sekolah. Kadangkala saya tertanya, ye ke kita sibuk? Ada yang mengatakan yang kita ni syok sendiri. Ada pula yang mengata kita telah menyusahkan anak-anak murid kita dengan meminta hadiah dari mereka. Ye ke kita minta diberi hadiah? Ish malu lah. Entahlah mungkin ada juga guru yang bertanya dengan muridnya apa hadiah yang akan diberi oleh mereka. Tapi saya rasa itu hanyalah rekaan sahaja. Masakan seorang guru sanggup melakukan perkara tersebut. Sepanjang perkhidmatan saya sebagai seorang guru, sambutan Hari Guru itu merupakan satu hari di mana kita sebagai warga pendidik akan membaharui ikrar kita untuk menjalankan tugas dan tanggungjawab kita sebagai pendidik dengan penuh dedikasi dan iltizam. Apabila kita lihat keadaan yang ada di sekolah-sekolah, kita rasa sedih dan kesal kerana ada juga rupanya manusia dikalangan kita yang tidak mempunyai rasa tanggungjawab dan ...

GOOD WRITING SKILLS

Let's look at a few good tips on writing skills. This is one skill that is a problem to most students. Some say writing is a talent. It is inborn. I believe it is one skill that can be taught and one is able to master it through practice. The most important factor in writing is that students need to be personally involved. The teacher must be clear on what skills he is trying to develop and need to decide on which means can help in developing the target skill set. 1. Begin sentences with subject and verbs. Expands the sentence with subordinate elements to the right of the sentence. 2. Use verbs in the simple present or past. Strong verbs creates action and saves words. Never use the passive when you can use the active. 3. Beware of adverbs. Adverbs used can spice up a verb or an adverb but at the same time it can also repeat the meaning of the verb. 4. Place strong words at the beginning of a sentence. Strong words should also be used at the beginning of a paragraph. A comma i...

KE MANA ARAH TUJU PENDIDIKAN NEGARA?

Keputusan peperiksaan awam telah selesai diumum bermula dengan UPSR sehinggalah SPM. Pihak media memuatkan kisah kejayaan dan kecemerlangan pelajar di dalam media masing-masing. Ada ibu bapa yang gembira dan berasa bangga atas kejayaan anak mereka. Tidak kurang juga yang bersa hampa dan sedih mungkin malu dengan keputusan anak masing-masing. Malah ada juga yang tak ambil kisah pun sama ada anak mereka berjaya dengan cemerlang atau tidak. Ada yang bertindak diluar kawalan dengan memarahi dan menghukum anak-anak yang gagal atau tidak cemerlang. Tekanan yang amat tinggi berlaku dikalangan anak-anak dan ibu bapa yang berkenaan. Senario di atas membuat saya tertanya "Ke manakah arah tuju pendidikan negara kita?" Menurut prinsip Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK), pendidikan di negara ini adalah berasaskan prinsip memberi peluang yang secukupnya untuk setiap individu itu mengembangkan potensi diri mengikut kemampuan masing-masing. Persoalannya, adakah pelajar kita diberi pelua...

Bayaran Insentif - Satu Pandangan

Tahniah kepada Kementerian Pendidikan Malaysia di atas satu lagi program yang memberi semangat kepada para guru untuk berusaha dengan lebih kuat untuk mencapai kejayaan dan kecemerlangan dalam pendidikan. Alangkah seronoknya jika seorang Guru Besar itu dipilih sebabagi Guru Besar yang berjaya. Apa tidaknya, ganjaran yang akan diperolehinya ialah sebanyak RM7,500.00 ( Tujuh Ribu Lima Ratus Ringgit ). Sudah tentulah ramai Guru Besar yang akan mula berkerja keras untuk mendapat bayaran insentif tersebut. Maka akan wujudlah berbagai program dan rancangan yang difikirkan siang dan malam untuk mencapai lonjakan dalam keputusan peperiksaan UPSR. Projek demi projek dan program demi program dirancangan itu akan dibentangkan kepada para guru di sekolah. Tanpa banyak soal para guru pun bergeraklah untuk menjayakan projek atau program tersebut. Apakah agaknya yang difikirkan oleh para guru di sekolah tersebut. Para guru pun akan dapat juga bayaran insentif, tapi taklah sebanyak mana yang dibayar k...

Techniques of Effective Questioning

Questioning is part of teaching and learning. The types of questions and the way they are being ask will determine the level of understanding the students have attained. Questioning can arouse curiosity and stimulates interest in the topics introduced. Questioning can also clarify concepts and emphasise key points in the lesson taught. To enhance students problems solving ability and to encourage them to think at higher cognitive level effective questioning is important.Through questioning teachers are able to motivate students to search new information and also helps teachers to ascertain students' knowledge level. In order to achieve these, a teacher must be able to carry out effective questioning. Lets look at some of the techniques of effective questioning. 1. Establish an appropriate environment. Only certain questions should be posed. 2. Create a climate conducive to learning. Pose question in a non-threatening way. A hush tone when interupting a students response should b...

Effective Learning Through Lesson Study

Through Lesson Study, teachers are able to evaluate lesson plans to determine if they are helping students learn. Lesson Study allows groups of teachers to research, develop and practice lessons and techniques that have direct impact on their students. Lesson Study have made many teachers learn more about their role as teachers. How can Lesson Study help teachers in their teaching. In Lesson Study a group of teachers researches and writes a lesson plan on a specific topic. Expectations for the lesson and what would be the students response to the lesson, whether the lesson will help students understand the concepts taught better and how it will teach the students grasp the concept taught. One of the teachers in the group will be given the task to use the lesson plan in her class. Others in the group will be given the opportunity to observe the implementation of the lesson plan and take notes on the effect of the lesson. Later the group will meet to review the lesson and decide what r...