Posts

Bayaran Insentif - Satu Pandangan

Tahniah kepada Kementerian Pendidikan Malaysia di atas satu lagi program yang memberi semangat kepada para guru untuk berusaha dengan lebih kuat untuk mencapai kejayaan dan kecemerlangan dalam pendidikan. Alangkah seronoknya jika seorang Guru Besar itu dipilih sebabagi Guru Besar yang berjaya. Apa tidaknya, ganjaran yang akan diperolehinya ialah sebanyak RM7,500.00 ( Tujuh Ribu Lima Ratus Ringgit ). Sudah tentulah ramai Guru Besar yang akan mula berkerja keras untuk mendapat bayaran insentif tersebut. Maka akan wujudlah berbagai program dan rancangan yang difikirkan siang dan malam untuk mencapai lonjakan dalam keputusan peperiksaan UPSR. Projek demi projek dan program demi program dirancangan itu akan dibentangkan kepada para guru di sekolah. Tanpa banyak soal para guru pun bergeraklah untuk menjayakan projek atau program tersebut. Apakah agaknya yang difikirkan oleh para guru di sekolah tersebut. Para guru pun akan dapat juga bayaran insentif, tapi taklah sebanyak mana yang dibayar k...

Techniques of Effective Questioning

Questioning is part of teaching and learning. The types of questions and the way they are being ask will determine the level of understanding the students have attained. Questioning can arouse curiosity and stimulates interest in the topics introduced. Questioning can also clarify concepts and emphasise key points in the lesson taught. To enhance students problems solving ability and to encourage them to think at higher cognitive level effective questioning is important.Through questioning teachers are able to motivate students to search new information and also helps teachers to ascertain students' knowledge level. In order to achieve these, a teacher must be able to carry out effective questioning. Lets look at some of the techniques of effective questioning. 1. Establish an appropriate environment. Only certain questions should be posed. 2. Create a climate conducive to learning. Pose question in a non-threatening way. A hush tone when interupting a students response should b...

Effective Learning Through Lesson Study

Through Lesson Study, teachers are able to evaluate lesson plans to determine if they are helping students learn. Lesson Study allows groups of teachers to research, develop and practice lessons and techniques that have direct impact on their students. Lesson Study have made many teachers learn more about their role as teachers. How can Lesson Study help teachers in their teaching. In Lesson Study a group of teachers researches and writes a lesson plan on a specific topic. Expectations for the lesson and what would be the students response to the lesson, whether the lesson will help students understand the concepts taught better and how it will teach the students grasp the concept taught. One of the teachers in the group will be given the task to use the lesson plan in her class. Others in the group will be given the opportunity to observe the implementation of the lesson plan and take notes on the effect of the lesson. Later the group will meet to review the lesson and decide what r...

TIPS MEWUJUDKAN SEBUAH KELAS YANG BERKESAN

Kanak-kanak perlu diberi peluang untuk membuktikan dan menunjukkan dirinya telah memberi sumbangan kepada aktiviti pembelajaran yang dijalankan oleh guru di dalam kelas. Kanak-kanak juga perlu diberi peluang untuk memberi pendapat dan pandangan dalam sesuatu sesi pembelajaran. Soal jawab yang aktiif amat membantu proses pemahaman sesuatu topik yang sedang diajar oleh guru. Bersama ini dicatatkan beberapa tips yang mungkin akan dapat membantu seorang guru dalam menjalankan kegiatan P&P secara berkesan dan menyeronokkan. Tips-tips berkenaan adalah sumbangan daripada beberapa orang guru seluruh dunia. Tip 1: Mengguna bekas plastik yang digunakan untuk bekas-bekas mangkuk yoghurt sebagai palet warna yang boleh dibuang setelah selesai digunakan. Tip 2 : Sediakan sebuah fail kerja setiap pelajar. Fail ini digunakan oleh pelajar untuk menyimpan kerja-kerja yang belum disiapkan. Fail ini disimpan di dalam kelas. pelajar boleh mengambil fail tersebut untuk menyiapkan kerjanya setiap kal...

Bahasa Ketiga

Satu lagi langkah untuk memajukan pendidikan di negara ini telah diambil oleh KPM. Syabas. Walaupun ia adalah program yang telah tertangguh begitu lama. Program ini akan memberi anak-anak kita peluang untuk menguasai bahasa ketiga. Saya setuju dengan pendapat beberapa pihak terutama sekali dari ibu bapa dan NUTP mengenai program ini. Beberapa masalah utama perlu disekesaikan dan saya rasa yakin semuanya telah difikirkan dan dirancang dengan kemas serta teratur oleh KPM. Cadangan yang dikemukankan oleh NUTP agar guru-guru mahir yang telah bersara dilantik bagi mengatasi kekurangan guru yang mahir dalam bahasa-bahasa yang hendak diajar adalah satu langkah yang baik. Guru-guru ini bolehlah dilantik sama sebagaimana guru-guru POL dilantik. Ramai guru yang telah bersara tidak berminat untuk berkhidmat secara kontrak selama setahun serta terikat dengan semua aktiviti sekolah seperti guru yang sedang berkhidmat. Saya juga percaya jika guru-guru bahasa ini diberi peluang berkhidmat mengikut ...

Guru Pembantu atau Pembantu Guru?

Satu perkembangan yang amat menarik telah berlaku baru-baru ini mengenai pendidikan di negara kita. Tahniah saya ucapkan kepada YAB Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran yang begitu bersungguh-sungguh untuk memperbaiki sistem pendidikan negara. Langkah untuk mewujudkan jawatan GURU PEMBANTU (GP) adalah sesuatu yang telah lama ditunggu oleh para guru. Walaubagaimana pun banyak yang masih agak kabur tentang tugas dan tanggungjawab mereka. Banyak persoalan yang perlu dihalusi dan diberi tumpuan sebelum ianya menjadi satu kenyataan. Tujuan mewujudkan jawatan Guru Pembantu adalah untuk meringankan beban tugas Guru Bilik Darjah. Kita perlu lihat apakah beban tugas yang nak kita ringankan? Adakah ia tugas Pengajaran dan Pembelajaran atau tugas Pengurusan dan Pentadbiran? Jika jawatan Guru Pembantu itu hanya semata-mata untuk membantu guru menyelesaikan kerja-kerja pengurusan, ia adalah satu pembaziran tenaga kerja. Cuba kita senaraikan tugas-tugas yang dimaksudkan: 1. Melen...

Kesalahan Yang Kerap Dilakukan Oleh Guru Baru

Guru-guru baru kerapkali: 1. Tak pernah dapat memutuskan apa yang mereka hendak dan apa yang mereka tak hendak. Ini merupakan penyebab utama kepada masalah yang berikutnya. 2. Memuji pelajar secara berlebihan di atas kejayaan melaksanakan tugas yang diberi. 3. Tidak dapat membezakan di antara pujian dan pengiktirafan dan bilakah setiap satu itu dihargai. 4. Gagal menyediakan rancangan jangka panjang dan rancangan harian. 5. Kerap memberi tumpuan yang berlebihan kepada seseorang pelajar atau pun sekumpulan pelajar serta tidak memantau kelas secara keseluruhan. 6. Memulakan pengajaran sebelum memastikan pelajar-pelajarnya telah bersedia untuk menerima pengajaran. 7. Bertutur terlalu pantas dan kadangkala tidak jelas. Adakalanya terlalu kuat atau terlalu perlahan. 8. Berdiri terlalu lama pada sesuatu tempat atau duduk terlalu lama semasa sedang mengajar. 9. Terlalu menekankan perkara-perkara negatif. 10. Tidak memastikan agar pelajar mengangkat tangan serta tunggu sehingga di panggil untu...