Pengurusan Masa - Satu Keperluan Guru

Untuk mengimbangi keperluan masa dan bebanan kerja kita perlu membangukan strategi yang berkesan dalam pengurusan masa. Kerapkali kita menghadapi keadaan di mana kita tidak mempunyai masa yang cukup untuk menyelesaikan segala tugasan yang telah dipertanggungjawabkan kepada kita. Keadaan sebegini akan menambahkan tekanan dan beban. Amat perlu bagi kita untuk mengenalpasti cara untuk menyesuaikan masa agar dapat semua tugasan dan tanggungjawab itu dilaksanakan dengan baik dan sempurna dalam masa yang telah ditetapkan. Di sinilah kemahiran Pengurusan Masa amat penting bagi seseorang pekerja. Apakah jenis kemahiran yang perlu dikuasai. Di antaranya adalah; Menetapkan Matlamat, Menentukan Keutamaan, Kecekalan Hati dan Penangguhan Kerja.

Menetapkan Matlamat - Dalam menetapkan matlamat, ia perlulah tepat, jelas, menasabah dan boleh dicapai. Menetapkan sesuatu yang kabur dan mustahil adalah membuang masa dan tenaga. Kita akan berhadapan dengan kekecewaan apabila matlamat yang telah ditetapkan tidak dicapai sedangkan masa dan tenaga malah mungkin juga wang telah banyak kita habiskan. Kita perlu melihat suasana dan keadaan semasa sebelum kita membuat penentuan matlamat yang hendak dicapai. Tentukan apakah yang penting dan tindakan yang perlu diambil untuk memastikan matlamat tersebut dicapai. Satu tindakan alternatif perlu ditentukan seandainya tindakan awal kita itu menghadapi kekangan dan masalah untuk mencapai matlamat yang telah ditetapkan.

Menentukan Keutamaan - Kecekapan dan keberkesanan adalah dua perkara yang berbeza. Melaksanakan tugas dengan penuh dedikasi dan tersusun tetapi pada masa yang sama menumpukan masa dan perhatian kepada perkara yang tak penting mungkin dikira sebagai satu kecekapan. Malangnya ia mungkin sesuatu yang tidak berkesan. Untuk memastikan yang kerja kita itu berkesan, kita perlu menentukan mana yang penting, mustahak dan yang perlu diberi keutamaan. Setelah menentukan mana yang penting dan mustahak, kerja yang hendak dilakukan perlulah berpaksikan penting dan mustahaknya kerja itu.Susunkan semua tugas yang dipertanggungjawabkan mengikut kepentingan dan mustahaknya sebelum kita melaksakannya. Utamakan yang penting dan mustahak dahulu. Barulah diperuntukan masa yang secukupnya untuk melaksanakan tugas tersebut. Kita juga perlu tahu membezakan diantara yang penting dan yang segera.

Penangguhan - sikap suka menangguh tugas yang diberi adalah satu kelemahan nyata dan besar. Kebimbangan akan berlakunya melaksanakan kerja-kerja yang tidak perlu dilakukan dan tidak mahu dilakukan akan menimbulkan sikap negatif terhadap tugas kita. Masa yang terbaik untuk melaksanakan sesuatu tugas adalah SEKARANG. Jika tidak kita akan menangguhkan kerja kita itu ke suatu masa yang tiada ketetapan. Ini akan mengakibatkan tugas tersebut diabaikan dan terbengkalai.

Kecekalan - Kerapkali dalam proses melaksanakan tugas yang dipertanggungjawabkan kita akan berhadapan dengan kekangan, rintangan dan mungkin juga kegagalan. Dengan mengambil tindakan positif dalam menghadapi kekangan dan rintangan itu akan menyelesaikan masalah yang ada. Di sini kecekalan hati sesorang petugas itu amat penting sekali. kesilapan semasa menjalankan tugas itu adalah salah satu proses pendidikan dan pengukuhan yang akan membawa kepada tindakan yang positif dan progresif ke arah menyelasaikan tugas itu dengan baik dan cemerlang. Gunakanlah kesilapan dan kegagalan itu sebagai satu titik di mana kita akan dapat memilih langkah yang lebih baik dan teratur untuk memastikan tugas kita dilaksanakan dengan jayanya. Mereka yang berjaya adalah mereka yang telah mengalami banyak kesilapan dan kegagalan. Harus disedari bahawa kepuasan kerja itu datangnya dari usaha dan kegigihan untuk mencapai matlamat dan bukan dari pencapaian matlamat itu sendiri.

Secara umumnya, cuba kenalpasti perkara-perkara yang mungkin di mana kita telah banyak membuang masa untuknya sedangkan ia bukanlah perkara-perkara yang perlu diberi keutamaan. Senaraikan semua tugasan yang perlu dilakukan dalam sehari atau seminggu dan lihat bagaimana kita telah menyalahgunakan masa kita untuk perkara-perkara tersebut.Sikap suka membuat sesuatu pada saat-saat akhir perlu dihentikan.Berapa banyakkah masa yang terbuang dalam sehari bagi seorang GURU. Buatlah penilaian ke atas diri sendiri dalam hal ini. Semoga dengan dapatan penilaian itu nanti, kita akan memperbaiki cara kita mengurus masa secara berkesan.

Insyaallah......

Comments

Popular posts from this blog

11 Anjakan Utama Mentransformasi Sistem Pendidikan Negara

Guru Pembantu atau Pembantu Guru?