SKPM - Rumusan
DIMENSI
DIMENSI I
Hala Tuju Kepimpinan
E01 Visi dan Misi : Tahun 2005 2.63%, Tahun 2006 3.00% , Beza +0.37%
E02 Kepimpinan: ahun 2005 5.34 %, Tahun 2006 5.56 %, Beza + 0.22 %
DIMENSI II
Pengurusan Organisasi
E03 Struktur Organisasi: Tahun 2005 5.50 %, Tahun 2006 5.00 % , Beza - 0.50 %
E04 Perancangan: Tahun 2005 3.51 % , Tahun 2006 3.39 %, Beza - 0.12 %
E05 Iklim: Tahun 2005 4.89 %, Tahun 2006 5.11 %, Beza + 0.22
E06 Pengurusan Sumber: Tahun 2005 4.70 %, Tahun 2006 4.21 % , Beza - 0.51 %
E07 Pengurusan Maklumat: Tahun 2005 5.20 %, Tahun 2006 4.55 %, Beza - 0.65 %
DIMENSI III
Pengurusan Program Pendidikan
E08 : Sub 8.1 Program Pengurusan Kurikulum : Tahun 2005 3.91 % , Tahun 2006 3.55 % , Beza - 0.36 %
E08 : Sub 8.2 Pengurusan Program Kokurikulum : Tahun 2005 2.63 % , Tahun 2006 3.90 % , Beza + 1.27 %
E08 : Sub 8.3 Pengurusan Hal Ehwal Murid: Tahun 2005 3.75 %, Tahun 2006 3.86 % , Beza + 3.11 %
E09 Pengajaran dan Pembelajaran: Tahun 2005 16.06 %, Tahun 2006 13.11 % , Beza - 2.95 %
E10 Pembangunan Sahsiah Murid : Tahun 2005 3.64 %, Tahun 2006 3.30 % , Beza - 0.34 %
E11 Penilaian Pencapaian Murid : Tahun 2005 2.57 %, Tahun 2006 2.43 % , Beza - 0.14 %
DIMENSI IV
Kemenjadian Murid
Pencapaian Akademik Murid Sekolah Rendah : Tahun 2005 3.96%, Tahun 2006 3.13 % , Beza - 0.83 %
E12 : Sub 12.6 Pencapaian Kokurikulum : Tahun 2005 2.08 %, Tahun 2006 2.71 % , Beza + 0.63 %
E12 : Sub 12.7 Kemenjadian Sahsiah Murid : Tahun 2005 3.97 %, Tahun 2006 3.53 % , Beza - 0.44 %
JUMLAH BESAR: Tahun 2005 74.92 % , Tahun 2006 70.34 %, Beza - 3.86 %
Secara keseluruhannya kita dapat lihat bahawa sekolah ini sedang mengalami kemerosotan dalam kualiti pendidikannya. Kita dapat lihat berlaku penurunan peratusan sebanyak – 3.86 % . Walaupun sekolah masih berada dalam lingkungan Sekolah Cemerlang, tetapi telah berlaku kemerosotan kualiti. Kemerosotan ini perlu dikaji secara terperinci mengikut Dimensi dan Elemen yang berkaitan.
Jika kita lihat satu persatu mengikut Dimensi, kita akan dapat melihat kemerosotan berlaku dalam Dimensi 2, 3 dan 4. Di dalam Dimensi 2, kita dapat lihat kemerosotan berlaku pada Elemen 3, 4, 6 dan 7 iaitu dalam bidang Struktur Organisasi, Perancangan, Pengurusan Sumber dan Pengurusan Maklumat. Walaupun tahap kemerosotan adalah kecil ia telah sedikit sebanyak mempengaruhi tahap kualiti pendidikan sekolah. Peningkatan yang dapat dilihat dalam Elemen 1, 2 dan 5 juga amat kecil. Jika kita lihat Dimensi 3, kita dapati bahawa kemerosotan Subelemen 8.1 ada kaitan dan pengaruh dengan kemerosotan yang berlaku pada Elemen 9 – Pengajaran dan Pembelajaran. Apabila kita lihat aspek apakah yang menyebabkan kemerosotan yang begitu ketara berlaku pada elemen-elemen berikut kita dapati bahawa Jawatankuasa Kurikulum telah tidak dapat menyelesaikan masalah kurikulum dan melaksanakan penambahbaikan secara berkesan. Panitia Mata Pelajaran juga didapati lemah dalam melaksanakan program kurikulum serta membuat pemantauan dan penambahbaikan. Program Galakan membaca juga telah tidak dapat dijalankan secara berkesan.
Dari rumusan di atas, kita dapat membuat kesimpulan bahawa pihak pengurusan sekolah telah gagal dalam usaha untuk mempertingkatkan prestasi sekolah. Faktor yang amat ketara yang menyebabkan berlakunya kemerosotan adalah kurangnya berlaku aktiviti pemantauan dan penilaian dijalankan oleh pihak pengurusan sekolah. Kekuatan sekolah hanya dapat meningkat secara ketara dalam bidang Hal Ehwal Murid dan Kokurikulum. Kepimpinan dan pengurusan Penolong Kanan HEM dan KK bolehlah dikatakan berkesan. Melalui rumusan ini kita dapati bahawa aspek memantau dan menilai program dan aktiviti yang telah dirancang adalah kunci kepada peningkatan prestasi sekolah. Kelemahan pihak pengurusan dalam aspek pemantauan akan memberi kesan ke atas kualiti pendidikan sekolah.
Comments